Oosterberg steunt Techno-Plaza: bouwen aan de toekomst van technisch talent
In een tijd waarin de interesse van de jeugd in technische vakken lijkt af te nemen, is het cruciaal om de nieuwsgierigheid naar techniek op jonge leeftijd aan te wakkeren. Daarom sponsorden Oosterberg Zevenaar, Van Dorp Zevenaar en Phoenix Contact samen Techno-Plaza: het technieklokaal voor basisscholen in de Liemers.
Techno-Plaza is de plek waar kinderen in contact komen met de spannende wereld van wetenschap en techniek. Met ruim 50 vrijwilligers worden er jaarlijks ongeveer 6000 leerlingen ontvangen in het technieklokaal van Technoplaza. Jan Dannenberg, vestigingsleider van Oosterberg Zevenaar: “Via de lokale ondernemersvereniging kwamen we in contact met Techno-Plaza: een mooi initiatief waaraan we graag een bijdrage wilden leveren. Met dit doel sloegen we de handen ineen met een van onze leveranciers: Phoenix Contact en een van onze klanten: Van Dorp Zevenaar. Samen steunden we Techno-Plaza door het gratis verstrekken van de benodigde materialen.”
Materiaal- en gereedschapskennis
“We willen graag de jeugd op een leuke en veilige manier laten kennismaken met elektrotechnisch materiaal”, vertelt Jan verder. “Hiervoor reikten we een idee voor een project aan, waarbij de leerlingen zelf insecten gaan bouwen. Door kleine elektromotortjes onder de creaties te monteren, komen de kunstzinnige insecten tot leven. Door het bouwen van deze ‘elektrische’ insecten kregen de leerlingen niet alleen materiaalkennis, maar ook gereedschapskennis. Deze praktische benadering van technisch onderwijs is waardevol, omdat het de basis legt voor een goed begrip van technologie. Het resultaat van het project is bovendien het bewaren waard, waardoor de leerlingen nog regelmatig herinnerd worden aan hun leuke kennismaking met techniek.”
Enthousiast maken voor de techniek
Jan: “De jeugd heeft de toekomst. Door Techno-Plaza te sponsoren, investeert Oosterberg in de nieuwe generatie technische professionals.” De andere partners onderschrijven dit. “Je kunt niet vroeg genoeg beginnen om de jeugd enthousiast te maken voor techniek”, vertelt Martin Maatkamp, Bedrijfsleider Projecten Van Dorp. “Bij Van Dorp Zevenaar zetten we ons hier al jaren voor in. Daarnaast hechten we veel waarde aan de verbinding met de lokale gemeenschap. Techno-Plaza past dan ook heel goed bij ons. Hopelijk zien we een aantal van de leerlingen later terug bij ons bedrijf.” Robert Poolman, Channel Manager Distribution: “Techno-Plaza brengt kinderen al op jonge leeftijd in contact met techniek. Phoenix Contact ondersteunt dit geweldige initiatief met componenten en draagt Techno-Plaza een warm hart toe.”