Eerste dubbellaagse tunnel van Nederland

Een logistiek huzarenstukje

3p6a1848-lorraine-boddewes-4

Een uniek project voor Strukton. Dwars door Maastricht is de eerste dubbellaagse tunnel van Nederland aangelegd. Strukton was verantwoordelijk voor de totale elektrotechnische installatie. Een logistiek huzarenstukje als je weet dat de tunnel maar liefst 2,3 kilometer lang is.

Voor een betere doorstroming van het verkeer is, dwars door Maastricht, de eerste dubbellaagse tunnel van Nederland aangelegd. Met onder de A2, voor het doorgaande verkeer, en daarboven de N2, voor het verkeer in de regio. De Koning Willem-Alexandertunnel is eind november 2016 in gebruik worden genomen.

“Eind februari 2016 waren onze werkzaamheden afgerond”, zegt projectmanager Henk Janse van Strukton Worksphere. “De maanden daarna zijn door Rijkswaterstaat benut om alle systemen uitvoerig te testen.”

Geen tijdverlies

Bij de aanleg van de tunnel was Strukton verantwoordelijk voor de totale elektrotechnische installatie. Van schakelkasten tot noodaggregaten, maar ook camera’s en luidsprekersystemen. Verder hangen er in de tunnels maar liefst 1.500 verlichtingsarmaturen en tellen de dienst- en vluchtgangen ook nog eens 1.500 TL-armaturen.

Mijlpaal A2 tunneltracé helemaal uitgegraven

“Doordat de tunnel 2,3 kilometer lang is, was dit project logistiek gezien een hele uitdaging. De bevoorrading van materialen moest zo efficiënt mogelijk gebeuren. Je kunt je geen tijdverlies permitteren. Oosterberg dacht erg met ons mee. We maakten bijvoorbeeld gebruik van hun mobiele materiaalkasten, waarmee je de spullen zo de tunnel inrijdt. En op ons verzoek hebben ze ook speciale pallets met opzetranden gemaakt. Grote hoeveelheden materialen kun je zo veel sneller vervoeren.”

 

Cijfers

  • 300 kilometers kabel van TKF
  • 1.692 kasten van Spelsberg
  • 6.000 doorsteek-ankers van Fisher
  • 16 kilometer halogeenvrije buis van Pipelife

 

Terug naar Grote Projecten
©2016 Oosterberg BV     |      Website realisatie: Webton.nl