Minder verpakkingsmateriaal en minder transportbewegingen

Duurzaamheid volgens Oosterberg

maart 10, 2023

Als het gaat om duurzaamheid, kijken we bij Oosterberg altijd waar het beter kan. Slimmer, efficiënter en beter voor het milieu. Onze commercieel directeur Ariën Brak vertelt waar we op dit moment mee bezig zijn.

“Op initiatief van Techniek Nederland is het brancheplan verpakking gestart”, geeft Ariën Brak aan. “Oosterberg heeft zich hierbij aangesloten. Dit houdt in dat we – samen met de andere deelnemers in de branche ­­­– verpakkingen willen verminderen en verduurzamen. Alle leveranciers doen mee. We zijn net gestart, dus het plan staat nog in de kinderschoenen, maar het is heel positief dat er zoveel partijen willen samenwerken om het aantal verpakkingen in de hele keten te verminderen. Het zal wennen worden voor ons allemaal, en er zal zeker wat tijd overheen gaan voordat we echt volledig verpakkingsloos gaan leveren, maar de eerste stap is gezet. Hoe ingewikkeld het nu nog lijkt: dit initiatief zal leiden tot een oplossing, als er maar genoeg mensen over nadenken. Hier moeten we met z’n allen onze verantwoordelijkheid voor nemen. En het feit dat de wil er bij veel partijen is, is een heel goed teken.” Arien Brak Oosterberg

Tijd besparen op de bouwplaats
“Aansluitend hierop onderzoeken we op welke vlakken we zelf efficiënter kunnen werken en het onze klanten makkelijker kunnen maken. Nu verzenden we bijvoorbeeld schakelmateriaal in een doos met vierentwintig kleinere doosjes, met in elk doosje een schakelaar én een boekje met uitleg. Bij een groot woningbouwproject moet dus iemand op locatie al die doosjes uitpakken, met veel onnodig afval. Met dit idee in ons achterhoofd gaan we gesprekken voeren met leveranciers en klanten, want er valt ook hier veel te winnen voor alle partijen: dit scheelt tijd en afval op de bouwplaats.”

Minder vaak de weg op, met meer artikelen
Verpakkingsloos leveren klinkt mooi, maar kan dit ook altijd? Ariën Brak: “We zijn ons nu aan het oriënteren op de mogelijkheden, samen met leveranciers en klanten. Hoe doe je dit precies en hoe kunnen we dit zo eenvoudig mogelijk realiseren, zodat iedereen er baat bij heeft? De wil in de markt is er, wij hebben er dan ook vertrouwen in dat we met elkaar verbeterstappen kunnen maken. Ook als het gaat om het verminderen van het aantal vervoerbewegingen. Zo vragen we onze klanten om op voorhand te bepalen of er minder deelleveringen en meer complete leveringen mogelijk zijn. De afgelopen jaren hebben we het installateurs met veel plezier makkelijk gemaakt: je belt en je hebt je bestelling de volgende dag binnen. Dit kan natuurlijk prima en we doen het graag, maar heel duurzaam is het niet. Ook hier gaat het in eerste instantie om het bewustzijn. Heb je het echt de volgende dag nodig? Moeten leveringen echt meerdere keren per week? Als het antwoord ‘Ja’ is, dan is dit ook goed. Zo niet: dan verzorgen we een meer duurzame oplossing.”

Duidelijke informatie over de levertijd
“Zoveel mogelijk complete leveringen verzorgen dus, daar willen we naartoe. Heb je op een bepaald moment echt alleen een deellevering nodig, dan zorgen we hier natuurlijk voor. Maar kan je bestelling nog even wachten, zodat we met een vollere vrachtwagen bij je langs kunnen komen, dan gaat hier onze voorkeur naar uit. Vanzelfsprekend altijd in overleg met jou als klant. Deze aanpak werkt optimaal als we je ook precies kunnen vertellen wanneer je bestelde product binnenkomt. Dit is in deze tijden van minder goede beschikbaarheid soms best een uitdaging. Samen met onze leveranciers werken we er hard aan om onze informatievoorziening hierover te verbeteren, ook in de webshop. Uiteraard blijf jij nog steeds zelf bepalen hoe je wilt bestellen. Het is onze gezamenlijke uitdaging om het aantal vrachtwagenbewegingen naar beneden te brengen. Dat is beter voor het milieu én voor jou als klant. Duurzaam en efficiënt tegelijk dus.”

Niet-installatieklanten
“Een ander aandachtspunt is dat we merken dat niet-installatieklanten vaker kleine hoeveelheden van een bepaald artikel bij ons bestellen. Bijvoorbeeld een paar keer per jaar dezelfde schakelaar. We gaan met deze klanten in gesprek om te kijken of ze ook één keer een grotere bestelling kunnen doen. We hebben een test gedaan om voor dit type klanten kleine orderkosten in rekening te brengen bij een bestelling met een lage waarde, om zo te zien of wij deze klanten kunnen stimuleren om een hogere orderwaarde te bestellen. Op deze manier kunnen we de bewustwording van bestelgedrag zichtbaar maken en beter met elkaar in gesprek gaan over de hoogte van de orderwaarde. Zoals je ziet, proberen we op verschillende manieren het gesprek met onze klanten aan te gaan om duurzaam en efficiënt te werken. Bijkomend voordeel is dat we het onderwerp duurzaamheid heel concreet met onze klanten kunnen bespreken. Dat is voor ons een grote winst.”

Bewustwording en overleg
Bewustwording van de impact van je bestelling op het milieu, en alles in goed overleg. Daar draait het allemaal om volgens Ariën Brak. “Niet meer zonder nadenken bestellen, maar kijken of zaken te combineren zijn om het aantal leveringen te verminderen. Zo helpen we samen het milieu.”

Terug naar Algemeen nieuws
©2016 Oosterberg BV     |      Website realisatie: Webton.nl