Gas terug in het eerste half jaar van 2024

de CO2-footprint van Oosterberg

oktober 10, 2024

Al zeven jaar werkt Oosterberg bewust aan minder CO2-uitstoot. In het begin maakten we grote stappen, zoals het vergroenen van ons elektraverbruik. Sinds drie jaar merken we dat we kritisch moeten kijken naar elk type verbruik, maar wel met de focus op transport. We verbruiken namelijk het meest met ons wagenpark. Daar gaat verduurzamen en kostenbesparing hand in hand: door slimmer te plannen en efficiënter te laden, vervoeren we minder lucht in minder ritten. Dat we hier heel goed in zijn, triggert ons om deze lijn voort te zetten.

Voor het zover is, kijken we eerst terug naar de resultaten van het eerste half jaar van 2024.

In bovenstaand diagram is er weinig veranderd als het gaat om de verhoudingen van ons energieverbruik. Het brandstofverbruik van ons wagenpark (vrachtwagens) is verantwoordelijk voor de helft van ons energieverbruik, ook in de eerste helft van 2024.

Absolute CO2-uitstoot

De totale CO2-uitstoot in de eerste zes maanden van 2024 is 1.178,0 ton CO2. Dit staat gelijk aan:

  • 639 retourvluchten naar New York
  • Een jaar lang gas en elektra voor 309 huishoudens
  • 226.444 rondjes om de ring van Apeldoorn

In onderstaande tabel zie je de absolute CO2-uitstoot per emissiestroom in het eerste half jaar van 2024.

Op de goede weg, maar de doelstelling lijkt verder weg

Onze doelstelling voor 2024 is 57% minder CO2  uitstoten ten opzichte van 2016, binnen scope 1, 2 en Business Travel, gerelateerd aan orderregels.

De voortgang van onze CO2-reductie lijkt wat langzamer te gaan dan we hadden gehoopt. Als we kijken naar het aantal orderregels, dan hebben we in het eerste half jaar van 2024 48% minder CO2 uitgestoten dan in het eerste half jaar van 2016.
In absolute zin is de uitstoot in het eerste half jaar van 2024 iets lager dan die van het eerste half jaar van 2023. Ten opzichte van de eerste zes maanden van 2022 is deze iets gestegen.

Mogelijke oorzaken van de lagere reductiewinst zijn o.a.:

  • Het gelijk blijven van het brandstofverbruik (diesel). Ook het aandeel benzine is gegroeid, door de lease-auto’s die rijden op deze brandstof. Juist de meerwaarde van regelmatig persoonlijk klantcontact, uit zich in meer gereden kilometers. Zowel met elektrische auto’s als wagens die rijden op fossiele brandstof.
  • Het voor eigen rekening nemen van transport (zowel voor onze klanten als voor derden), zorgt dat we zelf meer kilometers maken per orderregel dan voorheen. Dit komt wel steeds meer in balans door betere en andere routeplanning.
  • Ook de toename in uitstoot van vliegreizen t.o.v. vorige jaren zorgt voor relatief meer uitstoot van CO2.

Toegepaste CO2-reductiemaatregelen

Om voortgang te blijven boeken op onze CO2-reductie, zetten we ook in 2024 in op o.a. de volgende maatregelen:

  • Compleet leveren; we vragen onze klanten steeds meer om mee te denken. Kan de levering wachten totdat alle producten van een bestelling binnen zijn?
  • Het maximaliseren van de vulgraad van de vrachtwagen.
  • Het dynamisch plannen van routes.
  • Elektrische stroom van laadpunten, waarvan niet herleidbaar is of deze stroom groen of grijs is, willen we vergroenen door het inkopen van digitale certificaten. Hiermee bewijzen we dat stroom op een groene (dus duurzame) manier is opgewekt: de Garantie van Oorsprong (GVO).

 

Terug naar Algemeen nieuws
©2016 Oosterberg BV     |      Website realisatie: Webton.nl