Wij kijken altijd waar het nóg duurzamer kan

Daniël van den Heuvel (Famostar):

mei 11, 2023

Hoe duurzaam is de bedrijfsvoering van onze leveranciers? Bij Noodverlichtingsproducent Famostar zetten ze flinke stappen richting een circulaire productie en verpakkingsloze levering. ­Daniël van den Heuvel – product design engineer en manager duurzaamheid bij Famostar – geeft uitleg.Famostar Daniël van den Heuvel

“We vinden het erg belangrijk om duurzaam te ondernemen”, geeft Daniël van den Heuvel aan. “Niet alleen omdat de overheid doelstellingen heeft aangegeven, maar vooral ook omdat we het zelf belangrijk vinden. Die doelstellingen zijn voor ons dan ook het minimaal vereiste: we kijken altijd waar het nóg beter kan. Dit betekent uitdagingen aangaan, maar ook kansen grijpen. Door zo duurzaam mogelijk bezig te zijn, kun je je onderscheiden. Dit doen we dan ook graag!”

Samenwerken in de keten
Duurzaamheid zit ‘m bij Famostar in verschillende dingen. Daniël: “Van een duurzaam bedrijfsgebouw tot en met elektrische bedrijfsauto’s en composteerbare koffiebekers. Maar wil je echt impact maken, dan moet je aan de slag met scope 3; de hele keten van grondstoffen tot aan de klant. Dáár is veruit de grootste impact te realiseren. Dit maakt het meteen een stuk ingewikkelder, want hiervoor moet je samenwerking zoeken met je leveranciers, groothandels, installateurs en eindklanten. Die samenwerking zoeken wij dan ook actief op!”

Verpakkingsloos leveren
Een mooie start is de kartrekkersrol van Famostar binnen het brancheplan verpakking, een initiatief van Techniek Nederland. (Ook Oosterberg heeft zich hierbij aangesloten)  “Verpakkingsloos leveren staat hoog op ons verlanglijstje”, zegt Daniël. “Noodzakelijk, want op dit moment is de hoeveelheid afval op de bouwplaats veel te groot. We zijn een pilot gestart met het leveren van onze producten in kratten, zonder omverpakking dus. Samen met de partners in de keten onderzoeken we hoe we dit zo praktisch en zo duurzaam mogelijk kunnen realiseren. Zo bekijken we of we met kratten kunnen werken die de hele keten door gaan; van de leverancier naar de fabrikant, de groothandel en vervolgens naar de installateur, waarna de krat weer retour gaat.”

Gebruiksaanwijzingen
Maar hoe zit het dan met de gebruiksaanwijzingen van de artikelen? “Dat is nog een punt van discussie”, geeft Daniël aan. “Als fabrikant willen we graag een QR-code op het product zetten, zodat de installateur meteen de gebruiksaanwijzing en voorschriften kan downloaden. Dat scheelt ontzettend veel papier. Maar er zijn vanuit DEKRA – expertisecentrum op het gebied van testen, inspecteren en certificeren – normen waar we ons aan moeten houden: er móet een gedrukte handleiding bij het product zitten, anders verliezen we onze ENEC certificering. Niet duurzaam nee, daarom willen we ons vanuit de branche sterk maken om toch voor elkaar te krijgen dat een QR-code ook volstaat.”

Verlichtingsbehuizing van oud frituurvet
Ook in de eigen fabriek zet Famostar flinke stappen als het gaat om duurzaamheid.
De behuizing van de producten van Famostar bestaat nu nog uit kunststoffen, op basis van aardolie. Maar er zit verandering aan te komen, zegt Daniël van den Heuvel: “We hebben een deel van onze producten al ontwikkeld op basis van biobased materialen, oftewel plantaardige grondstoffen zoals gebruikte frituurolie en biodiesel. Hiermee zijn we een zo goed als klimaatneutrale productie gestart. De productietesten zijn succesvol afgerond en de producten zijn goedgekeurd door DEKRA, waardoor de productie nu echt van start kan gaan. Binnenkort kunnen we onze eerste productlijn die is gemaakt van klimaat-neutraal polycarbonaat op de markt brengen en dit productieproces gaan toepassen voor al onze producten. Als het gaat zoals we willen, dan zijn de behuizingen van al onze producten volgend jaar van dit nieuwe duurzame materiaal gemaakt.”

Bewustwording vergroten
“Op deze manier produceren is duurder”, erkent Daniël. “Maar duurzaamheid is nou eenmaal niet gratis. Het gaat ons erom welke impact we ermee maken. En die is vele malen meer waard. Hoe klein de stap ook is die je zet, je moet mee als het gaat om verduurzamen. Ook binnen onze organisatie zijn we hiermee bezig: we geven trainingen in duurzaamheid aan onze medewerkers om de bewustwording hierover te vergroten. Je moet stappen dúrven nemen. En ook al gaat het niet meteen zoals je had verwacht: laat zien dat je ermee bezig bent. Hiermee inspireer je ook anderen – en van elkaar kunnen we leren.”

Bekijk het assortiment van Famostar in onze webshop en draag bij aan een duurzamere wereld!

Ga naar de webshop

Terug naar Algemeen nieuws
©2016 Oosterberg BV     |      Website realisatie: Webton.nl