Slim voorraadbeheer en optimale continuïteit voor TELE Besturingstechniek
De voordelen van korte lijnen
maart 24, 2023
Sinds corona zijn intrede deed, zorgen levertijden van technische componenten voor een enorme uitdaging. Bij TELE Besturingstechniek in Hengelo kunnen ze erover meepraten. Hoe gaan zij hiermee om? En hoe helpt Koninklijke Oosterberg om projecten toch volgens planning te kunnen realiseren?
Machines slim laten werken met uitgekiende techniek, dat is de core business van TELE Besturingstechniek. Van engineering tot en met de paneelbouw. Of het nu gaat om eiersorteermachines, liften, biogasinstallaties of kermisattracties: de mogelijkheden zijn eindeloos. Nationaal, maar ook gecertificeerd voor de Amerikaanse en Canadese markt. Mits de benodigde onderdelen voorradig zijn natuurlijk. En dan komt het aan op zorgvuldige forecasting en adequate communicatie.
Zekerheid en vertrouwen
Henry Kaptein, bedrijfsleider bij TELE Besturingstechniek, erkent het belang van het logistieke proces: “Het is essentieel. Ondanks langere levertijden, wil je toch door en de gevraagde producten volgens afspraak leveren. Door samen te werken met Oosterberg kunnen we goede voorraden aanleggen van de onderdelen die we nodig hebben. Dit geeft zekerheid en vertrouwen.” Directeur Jos ter Hedde beaamt dit: “Iedereen heeft last van leverproblemen, maar bij Oosterberg hebben we hier weinig van gemerkt. We grijpen niet zo snel mis en onze werkprocessen lopen hierdoor nauwelijks vertraging op. Dat scheelt niet alleen tijd en geld, maar ook een hoop frustratie.”
Slimme voorraadsturing
Hoe ziet die samenwerking met Oosterberg eruit? “Het begon zo’n twee jaar geleden, toen we om frequentieregelaars verlegen zaten”, vertelt Henry Kaptein. “We kregen de tip om Oosterberg te benaderen, omdat die waarschijnlijk wel een voorraad hadden liggen. Dat was inderdaad het geval en langzamerhand zijn we steeds meer bij Oosterberg gaan bestellen. Inmiddels werken we samen aan slimme voorraadsturing en het inrichten van de supply chain. In eerste instantie wordt de voorraad opgebouwd op basis van overleg en onze bestelhistorie. Vervolgens kan het voorraadbeheer automatisch worden ingeregeld: het systeem ziet realtime welke producten uitlopen en wat besteld moet worden. Zo hebben we er nauwelijks omkijken naar. Bovendien koppelt Oosterberg onze eigen artikelnummers in hun systeem aan de juiste producten. Zo kunnen we eenvoudiger bestellen en als we een vraag over een product hebben, weten we zeker dat we het over hetzelfde item hebben. Ideaal.”
Flexibiliteit
Henry is vooral te spreken over de flexibiliteit van Oosterberg: “Accountmanager Hans Schneiders en productspecialist Martijn Kroes denken altijd proactief met ons mee, zijn oplossingsgericht en werken transparant. En doordat een groot deel van het bestelproces geautomatiseerd verloopt, is de foutmarge klein. Het gaat snel en efficiënt en loopt goed. De lijnen zijn kort en het contact voelt familiair. Als je iets vraagt, weet je zeker dat het geregeld wordt.” Ook Jos ziet de voordelen van de samenwerking: “We bieden gecertificeerde eindproducten die aan bepaalde eisen moeten voldoen. Is een onderdeel niet beschikbaar, maar wel een alternatief? Dan moet het product helemaal opnieuw geëngineerd worden. Uiteraard willen we dit zoveel mogelijk voorkomen. Bij Oosterberg snappen ze dat. Daarnaast werken ze heel transparant. Je weet altijd waar je aan toe bent.”
Benieuwd over de mogelijkheden bij Oosterberg?
Ontdek wat ons industrieteam voor jou kan betekenen! Maak kennis met onze technische specialisten die klaarstaan om je te ondersteunen bij al je industriële uitdagingen.
E-mail: industrie@oosterberg.nl
Telefoon: 0575 58 40 89
Terug naar Algemeen nieuws